DANŲ FOTOMENININKO JOHN R. JOHNSEN FOTOGRAFIJOS PARODA
„DŽIAZO GIGANTAI – PRAEITIS IR DABARTIS“
Vilniaus paveikslų galerija, 2002 m. liepos 1 d. - rugsėjo 16 d.

John R. Johnsen

John R. Johnsen fotografijos

Projektas „Džiazo milžinai - praeitis ir dabartis“ radosi iš mudviejų su Ebbe Traberg* pokalbio, nusitęsusio iki išnaktų po Tete Montel koncerto Madride 1995 metais. Kaip tik tuo metu Ispanijoje buvo rodoma mano paroda „Kūnas užkariautoje erdvėje“. Ta proga buvau atsivežęs rinkinuką džiazo temos nuotraukų, kurias dariau daugiau nei 35 metus. Sėdėdami svarstėme, kaip tokiai mažai šiaurietiškai šaliai kaip Danija pavyko sutalpinti pasaulio džiazo žemėlapyje tiek daug savo džiazo meistrų. Pagrindinė ir lemiamoji priežastis, mūsų galva, buvo ta, kad daugelis džiazo korifėjų arba gyveno, arba dažnai koncertuodavo Danijoje. Įkvėpimo iš jų sėmėsi ir uoliai mokėsi vietiniai džiazo muzikantai.
Prisiminėme šeštojo dešimtmečio pradžią, kai tokios įžymybės kaip Oscar Pettlford ir Stan Getz gyveno Kopenhagoje ir buvo glaudžiai susijusios su ką tik atsidariusiu ir netrukus pasaulinį garsa, įgavusiu džiazo klubu „Montmartre“. Kiek vėliau Kenny Drew tapo nuolatiniu „Montmartre“ pianistu, o septintajame dešimtmetyje kartu su Alex Riel ir Niels Henning Ørsted Pedersen subūrė vieną geriausių Europos ritminės muzikos grupių, kuri nuolat gastroliuodavo su pačiomis garsiausiomis Amerikos džiazo žvaigždėmis. Tais laikais atvyko ir Ben Webster, ir Dexter Gordon, ilgainiui tapę nuolatiniais „Montmartre“ atlikėjais. Anuomet aplink muzikantus gJohn R. Johnsen fotografijosalėdavo susėsti bemaž pusantro šimto žmonių. Kai pakildavo ūpas, ir eidami pro šalį tarsi netyčia užsukdavo kolegos, muzikavimas užtrukdavo ligi paryčių, ir būdavo visiškai nesvarbu, ar tu Ben Webster, ar Roland Kirk, ar Sonny Rollins. Tąsyk Kopenhagos naktys išties gerokai pailgėdavo.
Mieste nuolatos grodavo tokios garsenybės, kaip Coleman Hawkins, Harry Sweet Edison, Roy Eldrige, Chet Baker, Eddie Lockjaw Davis, Johnny Griffin, Lee Konitz, Henry Red Alien, Theolonius Monk, - ir tai tik nedaugelis vardų iš dažniausių to meto džiazo scenos svečių.
Nemaža amerikiečių muzikantų persikėlė gyventi Danijon. Ernie Wilkins drauge su danų muzikantais subūrė garsųjį „Almost Big Band“. Etta Cameron, taipogi čia apsigyvenusi kuriam laikui, netruko danus pakerėti gospelu. Horace Parlan į Daniją atvežė subtilią, fortepijono muziką. John Thichal, vos atsikraustęs į Kopenhagą, kartu su danų muzikantais įrašė plokštelę. Thad Jones tapo Danijos radijo orkestro vadovu, vėliau iš jo šias pareigas perėmė Bob Brookmeyer.
Didieji orkestrų vadovai tokie, kaip Count Basie ar Duke Ellington, kasmet viešėdavo šalyje, kaip kad ir džiazo karalienėmis tituluojamos Sarah Vaughan ir Ella Fitzgerald. Įvairios Miles Davis grupės lankydavosi Danijoje, o danų būgnininkė Marylin Mazur keletą metų grojo vienoje iš jų. 1993-iaisiais Miles Davis atiteko svarbus danų muzikinis „Sonning“ apdovanojimas, dar labiau sustiprinęs ir taip ganėtinai glaudų bendradarbiavimą su danais. Kaip tik tuo metu žymusis danų trimitininkas ir kompozitorius Palle Mikkelborg parašė kūrinį „Aurora“, skirtą orkestrui ir solistui. Nuo 1990-ųjų Danijoje imtas skirti didžiausias ir įtakingiausiais tarptautinis džiazo apdovanojimas „Jazzpar“, kurio atsiradimui įtakos turėjo ligi šiolei sėkmingai tebetrunkantis danų muzikantų bendradarbiavimas su pasaulinio džiazo milžinais.
Apie visa tai išsikalbėjome su Ebbe Traberg. Štai tada abu ir nusprendėme parengti džiazo nuotraukų knygą, į kurią, be kita ko, ketinome sudėti Ebbe improvizacijas, eilėraščius džiazo tema, trumpą biografiją ir kai kuriuos prisiminimus iš gausybės koncertų, susitikimų su muzikantais ar svarbesnių to meto įvykių. Mudu sutarėme, kad ypač daug dėmesio skirsime užsienio džiazo meistrams, taip ir gimė parodos pavadinimas „Džiazo milžinai - praeitis ir dabartis“. Praeičiai turėjo priklausyti visi didieji įkvėpėjai, o dabarčiai - šiuolaikinės danų džiazo grupės.
Retai nutinka taip, kaip kad tikimės. Ebbe Traberg numirė, nespėjęs užbaigti savo tekstų. Tačiau po kelerių metų, 2000-ųjų Kopenhagos džiazo festivalyje, Øksnehallen salėje, paroda vis dėlto buvo atidaryta. Jos dabartimi tapo T. S. Høeg, Bob Brookmeyer mokinys. Taip ratas ir užsidarė.
* Ebbe Traberg - danų rašytojas ir žurnalistas, rašęs apie džiazą ir dviračių lenktynes. Nuo šeštojo dešimtmečio gyveno Ispanijoje, kur ligi pat mirties su meile ir labai kritiškai dirbo savo darbą.
Apie John R. Johnsen
Fotografas John R. Johnsen gimė 1945m. balandžio 27d., Kopenhagoje. Pačią pirmąją savo parodą jis surengė 1966m. gimtajame mieste, po trejų metų jau debiutavo Paryžiuje, Les Halles, paroda „Morisas Bežaras / Maurice Béjart“.
Nuo 1970 m. yra surengęs daugybę parodų prestižinėse Europos salėse, iš jų paminėtinos: „Romeo ir Džiuljeta“ - Stokholmo ir Kopenhagos Karališkoje operpje, „Mirties triumfas“ - Kopenhagos Karališkajame teatre ir Prancūzų institute, Kūnas-judesys-šokis“ - Kopenhagos taikomųjų menų muziejuje, Andre Marlo / André Marlaux meno muziejuje ir pirmajame šokio filmų festivalyje Prancūzijoje, „Niujorko Sičio baletas / New York City Ballet“ - Tivolio parodų salėje, Kopenhagoje, „Ugnies paukštė“ - Kopenhagos Karališkajame teatre, „Judantys paveikslėliai - daniško šokio atspindžiai“ - Kenedžio centre, Vašingtone, Valkerio / Walker meno muziejuje, Mineapolyje, Kenedžio bibliotekoje, Los Andžele, dar vėliau Paryžiuje. „Paskui judesį“ - Utrechto pavasario festivalyje, Amsterdame ir Berlyne. „Alvin Ailey“, „Tuoj ateisiantis“ ir „Buto / Butoh veidai“ - Kopenhagoje.
Pirmą kartą 1992m. Kopenhagoje parodytą spektaklį ir parodą „Kūnas užkariautoje erdvėje“ Danijos kultūros ministerija pasirinko menų mainams su Europos šalimis. Nuo tol ji su dideliu pasisekimu apkeliavo Veneciją, Briuselį, Gdanską, Krokuvą, Madridą, Barseloną, Paryžių ir kitus Europos miestus. 1998m. ši paroda pasiekė Baltijos šalis ir buvo parodyta: Rygoje, Vilniuje, Klaipėdoje, Šiauliuose, Taline, Tartu, - kaip sudedamoji didelio, trejus metus trukusio mainų projekto „Aplink Baltiją“ dalis.
2000 m. John R. Johnnsen Kopenhagoje atidarė naują parodą „Džiazo milžinai: dabartis ir praeitis“. Ji jau spėjo pabuvoti Talino džiazo festivalyje bei aplankyti Rygą, pagerbiant miesto 800 metų jubiliejų. Šiais metais pristatome ją Lietuvoje kartu su stambiaisiais mūsų džiazo festivaliais Birštone, Kaune, Klaipėdoje ir Vilniuje.
Pačios naujosios John R. Johnsen fotografijų parodos „Sonny Rollins: praeitis ir dabartis“ bei „Šokis-šokis-šokis“ buvo parodytos Danijoje ir Ispanijoje.
Be parodinės veiklos, John R. Johnsen daugelį metų dirbo Danijos Karališkojo baleto fotografu. Ne kartą yra gavęs stipendijas studijinėms kelionėms ir gilinęs savo žinias Japonijoje, Kuboje, kartu dirbdamas kaip fotografas. 1990 m. buvo pakviestas tapti tarptautinio renginio EuroCreation žiuri nariu Paryžiuje. Nuolat fotografuodamas pasaulio scenų įžymybes, išleido keletą meninės fotografijos albumų, tokių kaip: „Baleto knyga“ (Gyldendal, Kopenhaga, 1982), „Baletas Tivolyje“ (Borgen, Kopenhaga, 1983), „Skandinaviškasis baletas“ (Bonniers, Kopenhaga, 1988), „Kūnas užkariautoje erdvėje“ (Per Kofod Forlag, Danija, 1994) bei „Džiazo veteranai“ (Niujorkas, 1997).

Iliustracijos iš reklaminio plakato „John R. Johnsen. DŽIAZO GIGANTAI: PRAEITIS IR
DABARTIS. Birštonas, Kaunas, Klaipėda, Vilnius. 2002“

© Lietuvos dailės muziejus, Žemaičių kultūros fondas
     Pastabas, pasiūlymus siųskite adresu:  samogit@delfi.lt
     Tinklalapis atnaujintas 2011.08.12