Lietuvos sakralinės dailės paveldas
per šimtmečius ne
kartą smarkiai kentėjo. Jį naikino ne tik laikas, karai, gaisrai. Daug
bažnyčių interjerų buvo sugriauta po 1831 ir 1863 m. sukilimų, kai
caro valdžia naikino vienuolynus, o katalikų bažnyčias
vertė
stačiatikių cerkvėmis. Nemažai sakralinės dailės sunyko ir po 1940
m., kilus naujai bažnyčių uždarymo bangai. Nepaisant gausių
praradimų, Lietuvos sakralinės dailės paveldas tebėra turting
as ir
įvairus.
Šioje parodos dalyje galėjome matyti žinomų fotografų darbus -
Lietuvos bažnyčias ir jų interjerus, liaudies memorialinius paminklus,
skulptūras ir tapyba
natūralioje aplinkoje. Kartu su fotografijomis eksponuoti pastaraisiais metais
restauruoti bažnyčių paveikslai, skulptūros, dekoratyvinė altorių
drožyba, antipediumai ir kt. Jų tyrimo ir restauravimo istorija prasidėjo
1950 m., kai tuometinė Lietuvos
Vyriausybė pavedė Architektūros reikalų valdybai prie LTSR Ministrų
Tarybos įkurti specializuota kultūros paminklų restauravimo
organizacija. Tai buvo dabartinės
akcinės bendrovės Paminklų restauravimo institutas ir visos
nekilnojamų kultūros
vertybių restauravimo sistemos pradžia.
Iš restauruojamos
Vilniaus Šv. Pranciškaus Asyžiečio
(bernardinų) bažnyčios parodoje eksponuoti altorių dekoratyvinės
drožybos fragmentai ir skulptūros. Nedažyto medžio vienuolikos
altorių ansamblis, XVIII a. 7 dešimtmetį įrengtas šioje bažnyčioje,
buvo vienas įspūdingiausių Vilniuje. Kas jį sukūrė, nėra žinoma,
mus pasiekė vienintelio tuo metu bažnyčioje dirbusio meistro -
Danieliaus Džoto (Giotto) vardas.
Arfa grojančio Dovydo skulptūra perduota Lietuvos dailės
muziejui prieš keletą dešimtmečių - Vilniaus Šv. Kotrynos
bažnyčioje ji puošė XVIII a. vargonų prospektą.
Bažnyčiai priklausė ir varpai, dekoruoti reljefiniais ornamentais bei
įrašais.
Savita evangelikų liuteronų memorialinių paminklų
rūšis yra krikštai (2 vitr.), statomi kapinėse velionio
kojūgalyje. Jie buvo daromi iš profiliuotų lentų. Puošyboje vyravo
stilizuoti augalų, paukščių, ypač gegutės, ir širdies motyvai.
Dažnai buvo įkomponuojamas lotyniškas
ar graikiškas kryžius. Daugiausia krikštų išliko Kuršių nerijoje ir
Nemuno deltos žvejų kapinėse.
Evangelikų reformatų (kalvinistų) bendruomenės ėmė
kurtis Lietuvos Didžiojoje Kunigaikštystėje keleriais metais vėliau
už liuteronus, bet kalvinizmas plito gan greitai ir netrukus virto
stipriausia Reformacijos srove Lietuvoje. Kalvinizmo sėkmę bene
labiausiai lėmė kunigaikščių Radvilų perėjimas į šį tikėjimą
ir aktyvi jų parama. Svarbi buvo Reformacijos sudaiginta pilietiško
elgesio norma, pasireiškusi turtingų pasauliečių rūpinimusi ne tik
bažnyčiomis, bet ir mokyklomis, knygų leidyba, spaustuvėmis. Vienas
žymiausių Reformacijos veikėjų Lietuvoje - LDK kancleris, Vilniaus
vaivada kunigaikštis Mikalojus Radvila Juodasis Lietuvos Brastoje
įsteigė protestantų raštų spaustuvę. 1563 m. lenkų kalba čia buvo
išspausdinta Biblija (1 vitr.).
|
 |
XVII a. Lietuvos dailininkas. Šv. Pranciškus
Asyžietis. Indaujos durys. Daugų Dievo Apvaizdos bažnyčia |
XVII a. Lietuvos dailininkas. Šv. Klara.
Indaujos durys. Daugų Dievo Apvaizdos bažnyčia |
 |
 |
Antepediumas su Šv. Pranciškaus Asyžiečio atvaizdu. Lietuva,
Vilnius, XVIII a. I ketv. Vilniaus Šv. apaštalų Petro ir Povilo
bažnyčia
|
Nežinomas Lietuvos XVII a. Dailininkas -Nukryžiuotasis
su donatoriais Samueliu ir Barbora Kuncevičiai. LDM
|
Leidinio titulinis lapas papuoštas medžio graviūra,
kurioje scenomis iš Senojo ir Naujojo Testamento kalbama apie nuodėmę
ir Atpirkimą. Keroja Gero ir pikto pažinimo medis.
Pirmosios evangelikų reformatų knygos lietuvių kalba
buvo išspausdintos užsienyje. 1652 m. Lietuvos didysis etmonas, Vilniaus
vaivada Jonušas Radvila Kėdainiuose įkūrė spaustuvę evangelikų
reformatų raštams lietuvių kalba. Spaustuvė veikė neilgai, tačiau
spėjo
išspausdinti katekizmą, kelias lietuviškas maldaknyges, giesmių
rinkinių, tarp jų - Kėdainių burmistro ir poeto Samuelio Jaugelio
Telegos iš lenkų kalbos išverstą giesmyną Kniga nobasznistes
krikšcioniszkos (1 vitr.). Vilniuje (apie 1570-1640), Biržuose
(maždaug nuo 1620 m. iki XVIII a. pab.), Kėdainiuose (1625-1824) veikė
pradinės ir aukštesniosios evangelikų reformatų mokyklos. Radvilos
planavo įsteigti ir aukštąją mokyklą.
XVII a. didžiajai daugumai įtakingiausių didikų
sugrįžus į katalikybę, evangelikų reformatų padėtis Lietuvoje
darėsi vis netvirtesnė. Jai ištikimi liko Mikalojaus Radvilos Rudojo
palikuonys - Biržų-Dubingių šakos Radvilos. XVII a. Savo politinės,
šviečiamosios ir religinės veiklos centru jie pasirinko Kėdainius.
Kėdainių evangelikų reformatų bažnyčia tapo didžiausia ir
svarbiausia
konfesijos šventykla Lietuvoje.
Evangelikų reformatų šventovės ir jose vykstančios
pamaldos yra dar kuklesnės nei evangelikų liuteronų. Nuosaikumo,
asketiškumo reikalavimai diktavo savitą evangelikų reformatų
liturginių indų formą. Jie dideli, masyvūs, geros kokybės, daryti
vietinių arba Dancigo auksakalių. XVI-XVIII a. juos užsakydavo
Radvilos, kiti didikai, bajorai, miestiečiai.
Šiuo metu Lietuvoje veikia 9 evangelikų reformatų
maldos namai. Evangelikų reformatų sinodo centras yra Biržuose.
Sakralinės dailės kaupimui muziejuose pradžią davė
1934 m. Bažnyčios priimtas nutarimas nebenaudojamus ir dažniausiai
palėpėse dūlančius bažnytinius meno kūrinius perduoti Kaune
steigiamam Bažnytinio meno muziejui.
1935-1940 m. muziejus veikė Kaune, 1941-1944 m. jį buvo
bandoma atgaivinti Vilniuje. Pokaryje rinkiniai buvo išblaškyti, dalis
žuvo, dalis saugoma Kauno tarpdiecezinėje kunigų seminarijoje. Kai
kurios meno vertybės buvo perduotos muziejams ir tokiu būdu išvengė
sunaikinimo. Iš Žemaitijos į Bažnytinio meno muziejų prieškaryje
atvežta metalo apdaru dengta Jėzaus Nazariečio skulptūra dabar
saugoma Vytauto Didžiojo karo muziejuje.
Prano Gudyno muziejinių vertybių restauravimo centre
nuo
1946 m. buvo
restauruota daug vaizduojamosios ir taikomosios dailės kūrinių ne tik
iš
muziejaus rinkinių, bet ir iš Lietuvos bažnyčių. Beveik visi parodoje
eksponuojami paveikslai, gobelenai, skulptūros perėjo per restauratorių
rankas.
Naujausi jų darbai - Šv. Pranciškaus Asyžiečio
ir Šv. Klaros atvaizdais puoštos indaujos durys iš Daugų Dievo
Apvaizdos bažnyčios.
Po kruopštaus ir kvalifikuoto restauravimo pirminę
išvaizdą atgavo Nukryžiuotojo su donatoriais Samueliu ir Barbora
Kucevičiais paveikslas, 1698 m. dovanotas Eišiškių Kristaus
Žengimo į dangų bažnyčiai (dabar saugomas LDM).