Į pradžią  Struktūra  Kontaktai 
English       
   
 
      Laiškams      
 
     
 

Į skyriaus
pradžią

TOKAIDO TRAKTOLDM Vilniaus paveikslų galerija
Didžioji g. 4, Vilnius
2008 m. spalio 3–26 d.
Parodos atidarymas – 2008 m. spalio 3 d. 16 val.

LDM Prano Domšaičio galerijoje (Klaipėda)
2008 m. rugsėjo 4 d. – rugsėjo 28 d.

LDM Miniatiūrų muziejus (Juodkrantė)
2008 m. gegužės 30 d. –  rugpjūčio 30 d.

HIROSHIGE ANDO

Paskutinis didis japonų medžio raižinių ukiyo-e meistras Hiroshige Ando (Utagawa) (1782–1856) gimė Edo mieste, smulkaus samurajaus šeimoje. Nuo 15 m. pradėjo dirbti mokiniu žymaus ukiyo-e meistro Utagawa Toyochiro dirbtuvėje, 16 m. tapo profesionaliu dailininku. Kūrybinio kelio pradžioje, kaip ir daugelis ukiyo-e dailininkų, Hiroshige kūrė populiarius gražuolių moterų ir garsių kabuki teatro aktorių portretus, tačiau vėliau savo talentą skyrė peizažo žanrui.

Hiroshige kūryba pirmiausia įdomi jautriai niuansuotu spalvų panaudojimu, kompozicinių sprendimų įvairove.  Lyginant su kitais ukiyo-e meistrais, Hiroshige jautriau perteikia žmogų supančio gamtos pasaulio žavesį ir spalvingumą, įvesdamas į savo peizažus lietaus, rūko, minkšto sniego pusnių, brėkštančio ryto, nakties motyvus.

Kito garsaus ukiyo-e dailininko Katsuhika Hokusai (1760–1849) ir Hiroshige nuopelnu peizažas tapo vyraujančiu ukiyo-e žanru, šių dviejų japonų klasikinės graviūros korifėjų kūriniuose medžio raižinių menas pasiekė kulminaciją. Hiroshige darė tiesioginę įtaką to meto Europos dailės raidai. Dailininkai Claude Monet, Rodin, Camille Pissarro, Vincent van Gogh laikė jį tikru impresionistu, daugelis jų kolekcionavo ukiyo-e darbus ir sėmėsi iš jų įkvėpimo ir kūrybinių naujovių.

PEIZAŽINIŲ GRAVIŪRŲ CIKLAS „53 TOKAIDO TRAKTO STOTYS“

Tai vienas iš dviejų svarbiausių darbų dailininko kūryboje, su šiuo ciklu susiformavo savitas dailininko stilius.

1832 m. Hiroshige keliavo su oficialia procesija į Kiotą įteikti dovanų imperatoriaus dvarui. Dailininkui tai buvo pirmoji kelionė Tokaido traktu, jungusiu šiogunato sostinę Edo ir imperatoriaus sostinę Kiotą.  Apimtas stiprių įspūdžių, Hiroshige piešė kiekvienos aplankytos vietovės eskizus, ir grįžęs ėmė spausti raižinius, vaizduojančius visas 53 palei traktą išsidėsčiusias stotis bei pradinį trakto „tašką“ – Nihonbashi tiltą Edo mieste ir galutinę stotį – Sanjo Ohashi tiltą Kiote, iš viso 55 darbus. Įvairiuose savo dvasia bei motyvais ciklo raižiniuose vaizduojami pakelės miestelių kasdienybė, vietiniai papročiai, keliauninkai, ir visa tai persipina su didingos gamtos – kalnų, upių, miškų – vaizdais. Paties Tokaido trakto motyvas niekada nelieka pamirštas.

Kurdamas šį ciklą, dailininkas pirmą kartą raižybos istorijoje efektingai panaudojo daugelį iš smulkiosios grafikos ir spontaniškų dailės mokyklų perimtų meninės išraiškos priemonių. Čia labai svarbi neįprastai jautri kontūrinio piešinio linija, sušvelninanti ankstesnei raižybai būdingą piešinio griežtumą ir formų atšiaurumą.

Šis ciklas sulaukė didžiulio pasisekimo, ir vėliau Hiroshige išleido dar keletą peizažinių raižinių ciklų Tokaido motyvais.

 

Panaudota parodos „100 senųjų japonų graviūrų“ 2000 05 19-09 15 katalogo medžiaga

Tokaido trakto žemėlapis

 
 
 
[Į pradžią] [Struktūra] [Kontaktai] [Informacija] [Pastatai] [Ekspozicijos]
[
Parodos] [Rinkiniai] [Projektai] [Gidams] [Edukacija] [Dailininkai]
[
Meno biblioteka, archyvas, fototeka] [Virtualios parodos] [Muziejaus bičiuliai]
[
Parduodami leidiniai] [Naudingos nuorodos] [Žiniasklaidai]
 

© Lietuvos dailės muziejus

  Tinklalapis atnaujintas 2011.08.10