MARIJOS TERESĖS ROŽANSKAITĖS APŽVALGINĖ
KŪRYBOS PARODA
Radvilų
rūmai, 2003 m.
lapkričio 25 d. - 2004 m. sausio 4 d.
Parodos
atidarymo akimirkos;
Virtuali paroda Marijos
Teresės Rožanskaitės kūryba
Marija
Teresė Rožanskaitė gimė 1933 m. Šiaulių
apskr., Linkuvos miestelyje. 1941 m. su šeima buvo ištremta
į Altajaus kraštą. 1948 m. su motina pabėgo iš tremties
vietos ir grįžo į Lietuvą. 1959 m. baigė Kauno dailės
mokyklą. 1953-1959 metais Lietuvos dailės institute (dabar
Vilniaus dailės akademija) studijavo tapybą. Jos mokytojai
buvo Leonas Katinas, Vincas Dilka, Vladas Karatajus, Antanas
Gudaitis. Nuo 1966 m. - Lietuvos dailininkų sąjungos narė.
Dalyvauja parodose Lietuvoje ir užsienyje. Surengė daugiau
kaip 12 personalinių parodų, instaliacijų, akcijų. Jos
kūrinių turi įsigiję Lietuvos bei užsienio muziejai ir
privatūs kolekcininkai. 1968-2001 metais dirbo Vilniaus
keturmetėje vaikų dailės mokykloje (dabar J. Vienožinskio
dailės mokykla) mokytoja-eksperte. 2002 m. dailininkei buvo
suteikta Lietuvos dailininkų sąjungos premija ir aukso
ženkliukas už 2001 m. sukurtas instaliacijas.
Marijos Teresės Rožanskaitės kūryba yra glaudžiai
susijusi su lietuvių dailės avangardu, jo raida ir XXI
amžiaus naujausiomis meno formų apraiškomis. Jos plataus
spektro kūryba -tapyba, asambliažai, instaliacijos - nėra
orientuota vien tik į profesines kūrybos problemas.
Dailininkės kūryba atvira, integruojanti meną į
visuomenės gyvenimą.
Vienas ryškiausių Rožanskaitės kūrybos bruožų yra
nuolatinis atsinaujinimas, padedantis išlikti avangardo
pozicijose. Jos meno modernumo esmė gili ir daugialypė,
įprasminama ne tik meninės formos priemonėmis. Savo
darbuose dailininkė kaip chirurginiu skalpeliu ar net lazeriu
atlieka mūsų modernios civilizacijos giluminį pjūvį..
Pašėlęs gyvenimo ritmas, visuomenės problemos, konfliktai
transformuojasi į nervingai sulamdytus, suglamžytus
žalvario reljefus, amorfiškas plastmasės atplaišas.
Socialiniai, ekologiniai sopuliai virsta gedulingomis protesto
eitynėmis į prišiukšlintą mišką, žeminantį žmogaus
ir gamtos orumą (instaliacija Liūdi gamtos mylėtojai,
2002).
Pastarąjį dešimtmetį sparčiai plintant techniškajai
kultūrai ir jos meno formoms, Rožanskaitės ciklas Kaimo
architektūra paneigia skeptikų diskusijas apie tapybos
prasmės, reikšmės praradimą. Nykstantys senieji kaimo
statiniai dailininkės drobėse iškyla tarytum monumentai, ne
tik savitai fiksuojantys etninį paveldą, bet ir prabylantys
į žiūrovą šiuolaikinės dailės raiškos formomis.
Chaotiškame šiuolaikinio gyvenimo šurmulyje dailininkės
tapyba tampa dar prasmingesnė, ji žmogų veikia
meditatyviai.
Naujų meninės raiškos formų paieška, prasidėjusi
septintą dešimtmetį nuo dekoratyvių erdvinių
kompozicijų, peraugo į minties ir dramatinės įtampos
kupinus asambliažus. Autorės žodžiais tariant, noras būti
pačiame gyvenime, būti priežasties viduje radikaliai
keičia jos kūrybos pobūdį, menines raiškos formas.
Rožanskaitė ryžtingai peržengia dailininko dirbtuvės
slenkstį, išeina į erdvę. Išėjusi iš dirbtuvės,
dailininkė stengiasi diskutuoti su visuomene, pažadinti ją,
paskatinti dalyvauti kūrybiniame procese. Ji sukuria visą
ciklą aktyvių veiksmo instaliacijų-akcijų, prasidėjusių
poetiškoje sodyboje ir išreiškiančių menininkės santykį
su trapia gamta (Mano upelis, 1998). Iš intymios kaimo
aplinkos grįžusi į miestą, dailininkė sukuria
instaliacijas-akcijas Pirmoji pagalba (2000), Užrakinti
medžiai (2001). Jos skirtos Pasaulinei gamtos apsaugos
dienai.
Laimutė
Cieškaitė-Brėdikienė